perjantai 31. maaliskuuta 2017

Linjan 355 kustannukset Espoolaisille

Linjasta 355 oli Ruskatalolla puhetta ja sen jälkeenkin on aiheesta puhuttu.

Varsin mielenkiintoiseksi tilanteen tekee liikenteen tilauskuvio. Liikenne on Ely-keskuksen ja Nurmijärven tilaamaa. Koko Lahnuksen ja Shellistä eteenpäin muun Vihdientien palvelu on nojannut suurelta osin juuri Klaukkalan linjan palveluun. Tämä on myös närästänyt rajan toisella puolen.
http://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/495345-korsisaari-rukkaa-bussivuorojaan-kuka-haviaa-kuka-voittaa

Nurmijärvi on aikaisemmin ollut pitkään kielteinen liittymisessä HSL:een. Tilanne saattaa kuitenkin olla muuttumassa:
http://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/497858-vanha-valtuusto-jyraamassa-hsl-neuvottelut-uudet-ehdokkaat-hsln-kannalla 

HSL:n liikenne perustuu pitkälti raideliikenteeseen ja busseilla tapahtuvaan syöttöliikenteeseen. Toimii varsin hyvin muualla kuin Vihdintiellä, missä ei ole raiteita lähellä. Klaukkalasta ei kehärata kuitenkaan ole kaukana ja ilmeisesti Nurmijärvellä halutaan säilyttää suorat yhteydet Helsinkiin. Mielenkiintoista seurata mihin lopputulokseen tulevat.

Linja 345 on normaalia HSL-liikennettä. Se on kilpailutettu ja kustannukset maksetaan HSL budjetistä. Kokonaisuutena lipputulot kustantavat noin puolet ja kunnallisveroista maksetaan noin puolet. Suuria linjakohtaisia vaihteluita toki on.

Linjalla 355 voi käyttää samoin kuukausilippua tai arvolippua. Liikennöitsijä kuitenkin laskuttaa HSL:ää matkustajista jälkikäteen. Espoosta ostetut kertaliput menevät liikennöitsijälle eikä niillä ole vaihtokelpoisuutta muuhun liikenteeseen. Me maksamme siis jokaisen matkamme eikä niitä Nurmijärveläisten selkänahasta oteta.

Selvittelin linjan kustannuksia meille Espoolaisille (no luvuissa on muuallakin HSL:n alueella asuvia käyttäjiä):

Vuonna 2017 on maksettu 19 189,88€ (tammi-helmikuu, alv 0%)
Vuonna 2016 maksettiin 93 419,82€ (alv 0%)
Vuonna 2015 maksettiin 77 110,32€ (alv 0%)

Tämän vuoden kustannukset menevät oman arvioni mukaan noin 100 000€ tietämille.

Summat eivät minusta täsmää Nurmijärven uutisten kommentteihin Serenan ja Korpilammen vetovoiman hiipumisesta. En jaksa uskoa turistien sinne bussilla matkustavan, vaikka niihin lehdessä viitattiin. Kertalipun ostajat eivät näy HSL:n luvuissa, koska u-linjoilla kertalippu ei siis käynyt.

Nurmijärven HSL-päätös muuttaa myös paljon Lahnuksen liikennettä. Pian käyttöön tulevilla HSL:n liikennekaarilla pohjoisesta Espoosta pääsisi normaalilla lipulla esimerkiksi Klaukkalaan kauppaan suurella todennäköisyydellä ilman eri kustannuksia.
Positiivinen päätös parantaisi tilannetta nykyisestä, mutta Nurmijärven jättäytyminen HSL:n ulkopuolelle jättäisi Lahnuksen taas odotuksen tilaan.

HSL on aikaisemmin selvittänyt Espoon omien linjojen jatkamisen kustannuksia Serenasta kaupungin rajalle saakka. Laskelma täytyy päivittää ja selvittää kustannuksien ero verrattuna Korsisaarelle maksettuun.

Kummassakaan tapauksessa tilanne ei saa heikentyä nykyisestä. Joukkoliikennelaki pakottaa HSL huolehtimaan alueen joukkoliikenteestä.

(Kiitos Hannulle linkeistä)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tietoja minusta

Oma valokuva
Pohjois-Espoon ääni. Julkaisemani tekstit koskevat usein luottamustehtäviäni tai muutoin minulle ajankohtaisia asioita. Pyrin päätöksenteossani ottamaan huomioon asuinpaikkani. Varsinkin kaupungin päätöksenteossa koen edustavani juuri pohjois-Espoota. Helsingin seudun liikenteen hallituksessa edustus koskee luonnollisesti koko Espoota, mutta esimerkiksi Vantaan linjastosuunnitelman käsittelyssä oli erityisesti huomioitava juuri oman asuinalueeni erityistarpeet lähellä kunnan rajaa.