Liikenne



Autoilu ei ole kenenkään ensimmäinen vaihtoehto liikkumiseen, mutta valitettavan usein se on ainoa vai­htoehto.

Meillä joukkoliikenne ei ole palvelutasoltaan riittävän houkutteleva 50 min vuoroväleineen.

Helsingin seudun liikenteellä on palvelutasot määritelty pääosin kuntien toimesta. Helsinki on lähes kokonaan luokassa 1. Espoossa kehä III ulkopuolinen alue on pääsääntöisesti luokassa III. Yhteydet lähimmälle pysäkille voivat olla 800m ja liikenneyhteys perustua Nurmijärveltä tuleviin bussilinjoihin, joihin meillä Espoolaisilla ei ole edes vaikutusmahdollisuuksia. Samat Nurmijärven linjat muuten tulevat yleensä Vihdintielle juuri ennen 345-linjan bussia. HSL, kun maksaa käytön mukaan korvausta U-linjojen matkustajista. Aikataulujen yhteensovitus ei ole onnistunut sitten millään, kun kukapa lypsylehmää lopettaisi.

Pohjois-Espoossa onnistuttiin sentään säilyttämään suorat kulkuyhteydet Helsingin keskustaan. Länsi-Vantaan joukkoliikennesuunnitelman sivutuotteena 436-linja päätepysäkiksi oltiin jo kaavailtu Martinlaakson juna-asemaa. Onneksi tilanne saatiin muutettua ja linja kulkee edelleen Helsingin keskustaan asti. Pitäjänmäkeen kulkevien osalta tilanne valitettavasti muuttui oleellisesti. Matka tehdään nyt vaihdollisena entisen suoran linjan sijaan. Samoin linja 345 kulkee edelleen lähes suoraan Helsingin keskustaan asti. Siinä ne ilonaiheet taitavatkin olla.


Tiestömme on heikkokuntoista eikä pysty käsittelemään edes nykyisiä liikennemääriä. Espoossa tien kunnossapidon vastuuhenkilön löytäminenkin on jo pienimuotoista taidetta. On valtion, kaupungin ja yksityisten teitä. Valitettavasti on todettava, että edes pääteille ja joukkoliikenteen käyttämien teiden kunnossapitoon ei löydy enää rahaa. Aikaisemmin Espoo teki osan kunnossapidosta itse ja kilpailutti lopun kunnossapidosta yksityisillä. Nyt Espoo ostaa palvelun omistamaltaan liikelaitokselta, joka tekee osan itse ja kilpailuttaa loput. Ylimääräinen hallintoporras ei suinkaan vähentänyt kustannuksia. Kaikki on pois itse kunnossapidosta.

Koulumatka pitäisi pystyä kulkemaan turvallisesti eikä autojen seassa seikkaillen. Espoossa ei kouluja ja päiväkoteja rakenneta kaavoituksen kanssa samaan tahtiin. Koulumatka on valitettavan monilla hyvin vaarallinen ja pitkäkin. Homeisten koulujen vuoksi koululaisia myös kuljetetaan ympäri Espoota busseilla.

Janne
janne (a) tahtikunnas.fi
0400893583

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tietoja minusta

Oma valokuva
Pohjois-Espoon ääni. Julkaisemani tekstit koskevat usein luottamustehtäviäni tai muutoin minulle ajankohtaisia asioita. Pyrin päätöksenteossani ottamaan huomioon asuinpaikkani. Varsinkin kaupungin päätöksenteossa koen edustavani juuri pohjois-Espoota. Helsingin seudun liikenteen hallituksessa edustus koskee luonnollisesti koko Espoota, mutta esimerkiksi Vantaan linjastosuunnitelman käsittelyssä oli erityisesti huomioitava juuri oman asuinalueeni erityistarpeet lähellä kunnan rajaa.