Mursketta kerrakseen - Tien kunnostus osa 2

 Toukokuussa sain puhelinsoiton ML-Soralta, että tänään voitaisiin tuoda puhuttu sorakuorma. Mikäs sen mukavempaa, kuin saada rekallinen soraa levitettäväksi tielle. Pari viikkoa aikaisemmin olin kysellyt saatavuudesta ja hinnasta. 

Kuljettaja kävi jalkaisin tarkistamassa paikat. Valitettavasti tuloksena oli kääntöpaikan liian pieni koko isolle autolle. Lisäksi molemmat tiukat mutkat olivat todennäköisesti liiankin tiukkoja rekalle. 

Tuskanhien noustessa kuljettaja totesi peruuttaneensa 200m kapeaa mutkatietä perille. Siinä oli kyllä rattimies. Monella menisi sillä tiellä henkilöautollakin peruuttaessa pupu pöksyyn. 


Mennessämme viikonloppuna paikalle löytyi tontiltamme kaksi isoa kasaa mursketta. Toisessa 0-32mm ja toisessa hienompaa 0-16mm. Karkeampi tulee tien pohjaan kantavuutta lisäämään. Meillähän on niitä metsätyökoneiden aiheuttamia isoja vaurioita tiessä ja sen reunuksilla. Monin paikoin pitää täyttää melkoisen isoja kraatereita. 

Hienompi murske levitetään tien pintaan kulutuskerrokseksi. Henkilöautolle 32mm murske on minusta vähän turhan karkeaa. Murskeen ja soran ero on muuten hienoaine. Murskeessa on mukana hienoaine, joka sitoo sen lopulta hyvin tiiviiksi. Sorassa ei yleensä ole hienoainetta (varsinkaan pestyssä salaojasorassa) ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi vettä läpäiseviin kerroksiin. 




Kuten kuvasta näkyy, on 0-32mm murske varsin krouvia tavaraa. Kottikärryjen kantavuus on 220kg, joten niillä olemme kuskanneet murskeet ylämäkeen. Pikaisesti laskin, että sellaiset 200 kottikärryllistä pitäisi kärrätä ylämäkeen. Siinä koronakilot karisevat hyvin. No ei niitä ole kertynyt kuin pari, mutta niistäkin on hyvä päästä eroon. 

Karkeampaa mursketta levitetään siis ensiksi koneiden tekemiin vaurioihin. Lisäksi mutkia pyritään oikaisemaan mahdollisuuksien mukaan. Ensiksi toki kuoritaan pintamaat pois. Kaivinkoneesta on siinä hommassa iso apu eikä lapiota ole juurikaan käytetty tässä hommassa ainakaan vielä. Minidumpperia olen tässä pohtinut, mutta kai kuorma tai pari siirtyy ilman sellaistakin. Levityksen jälkeen vuokraan varmaan täryttimen viimeistelyyn. 


Kaivinkoneella otin siis pintamaat pois ja tasoittelin pohjan melko tasaiseksi. Kerran onnistuin pudotettamaan koneen toisen telan pois paikaltaan ja sitten menikin tunti opetellessa koneen sielunelämää ennen takaisinlaittoa. Netistä oli iso apu siinäkin hommassa. 





Kalliota pitkin kulkee vesiaihe ensin alitukselle ja siitä eteenpäin. En siis täyttänyt koloja täysin murskeella. Reunaan voisi tehdä betonia apuna käyttäen hyvän kulkutien vedelle ja samalla selvän rajauksen murskeelle. Pintamaan poistossa löytyneet isoimmat kivet poimittiin talteen tulevia tarpeita varten. 

Karkeasta murskeesta on tässä vaiheessa käytetty jo puolet. Mukavaa puuhaa, kun edistymisen näkee silmissä. Taitaa olla, että tilataan vielä toinenkin kuorma. Sen verran paljon on tullut käytettyä jo tässä vaiheessa. Ensimmäisen erän hinnaksi tuli 560€ peruutettuna pihaan asti. 

Vaalien vuoksi tuli pidettyä pari viikkoa taukoa, mutta nyt on taas viikonloppuisin aikaa puuhailla rakentamisen parissa. Vaalien kiireet eivät silti ole vielä poistuneet. Ennen heinäkuuta pitää neuvotella ahkerasti vaalituloksen mukaisesta paikkajaostoa omassa kaupungissamme. Olen itse oman puolueeni neuvottelija, joten tästä se puristus alkaa. 

Kommentit