Kevään varma merkki on autokuume

 No varsinaisesti kevät ei ole ihan niin pitkällä, mutta autojen toimitusajat ovat nykyisin niin pitkiä ettei liikkeellä voi olla liian aikaisin. 

Autokuumetta hillitsi tehokkaasti kakkosauton tankkaaminen. Dieseliä tankkiin eikä 100€ riittänyt. Laitoin katsastuksen jälkeen seisontaan ja otin vasta vuosihuollon tullessa takaisin käyttöön. Viime viikonloppuna tulikin käytyä Solbackassa jo kääntymässä. Lunta oli vielä polveen asti ja merikin jääpeitteessä. 

Nykyinen sähködatsun palautuu takaisin joulukuun 2022 alussa, kun kolme vuotta yksityisleasinkiä tulee täyteen. 

Kaikkia sähköisiä ja mieleen tulleita härveleitä on viime viikkoina tullut käytyä katsomassa. Tuntuu erikoiselta, että minun kilometrimäärilläni varsinkin useimpien leasing-pakettien hinta nousee katosta lävitse. Todennäköiseksi vaihtoehdoksi tuleekin ostaa auto tavalliseen tapaan osamaksulla. 

Mitä sitten on tullut kokeiltua tai himoittua

Porsche Taycan


Tämä lähinnä sellaisena unelma-autona. En kuitenkaan suostu maksamaan autosta näin paljoa. Se olisi pois esimerkiksi rakentamisesta. Itseäni suojellen olen jättänyt koeajon väliin. Hinta alkaen 9x 000€

Ensi vuonna kuulemma tulee Porsche Macan electric, mutta se on sitten ensi kerran murhe. 

Tesla model 3


Tätä on kaverit kovasti kehuneet, mutta jotenkin haluaisin yksilöllisemmän valinnan. Näitä liikkuu varsinkin Espoossa todella runsaasti. En ole varannut koeajoa, mutta sellainen järjestyy ajamalla kaverille kylään. Auton erinomaisuudesta olen jo kuullut liikaakin. Auton tekniikka on ykköstasoa. Kaikkien toimintojen integrointi isoon näyttöön hiukan arveluttaa sekä viimeistelyn taso. Muuten ok ja vetää jopa peräkärryä.  Hinnaltaan yli hankintatuen rajan. 

JATKOSSA

FIAT 500e


Tätä kävin koeajamassa. Suuri paino oli vienyt osan ketteryydestä. Sisätilat olivat parasta mitä olen fiudessa nähnyt ja 40kWh akku mukavan suuri pieneen autoon. Varusteita oli hyvinkin reilusti ja avokattoisenakin saatavilla. Tavaratila kuulemma löytyy, mutta käytännössä tavarat sijoitettaisiin takapenkille. Ei sinne mitään muuta saisikaan laitettua. Hinnaltaan testatuista pienin, mutta kokoluokkansa kallein. 

Ei niin miellyttävä myyjä, mutta auto on kiinnostava.  JATKOON

Mercedes-EQ EQB 300 4 matic


Citymaasturin sähköversio. Saatavana myös etuvetoisena ja 7-paikkaisena. Testasin kuitenkin 4-vetoisena ja 5-paikkaisena. Se itseäni enemmän kiinnostaakin. Laatuvaikutelma oli paras. Sähkötekniikan istuttaminen GLB-autoon ei ehkä kaikkein tehokkain tapa, mutta toimii. Valitettavasti vetokoukku on uhrattu, jotta varusteluun on saatu takatilan lisäpenkit. Hinnaltaan yli hankintatuen rajan. JATKOON

Volvo XC40 Recharge


 Volvoa kävin myös ajamassa. Sama juttu kuin mesen kanssa. XC40 on ollut markkinoilla jo pidempään ja sisuksiin on istutettu toimivasti sähköauton tekniikka. Liikkui hyvin ja toimi mallikkaasti. Vetokoukulla saa myös vetää normaalisti isompia peräkärryjä. Etuvetomallin saa juuri alle hankintatuen rajan. Se myös riittäisi minulle tehoiltaan. Varustelut olivat mielestäni jopa erinomaiset ja muutenkin tukeva volvomainen tuntuma. Myyjä oli selkeästi kiinnostunut tekemään lähinnä leasing-tarjouksen. Mutta... Pyytämilläni kilometreillä Volvon kuukausihinta nousi hankintahinnaltaan kalliimpia kilpailijoita korkeammaksi. Perinteisestä osamaksurahoituksesta ei tuntunut olevan kovinkaan kiinnostunut. Selkeästi bonukset leasing paketeissa ja oli kyllä asiansa osaava ammattilainen. Valitettavasti en osta autoa tunteella, vaan ensin taskulaskimella ja sitten fiiliksellä. 

Pitkän pohdinnan jälkeen ei jatkoon. 

BMW i4


Bemareihin minulla on ollut pidempi suhde ja viidestä edellisestä ykkösautosta neljä on ollut bemareita. Viimeisenä i3. Bemarista oli alkutalvesta todella houkutteleva leasing-tarjous. Pyysin tarjouksen omilla kilometreilläni ja tulevan joulukuun alussa alkavaksi. Sain tarjouksen ja hyväksyin sen. Sopimusta tehdessä myyjä ilmoitti, että auto pitäisi ottaa sittenkin käyttöön jo syyskuussa joulukuun sijasta. Totesin, että en tarvitse ylimääräistä autoa kolmeksi kuukaudeksi ja tarjouspyyntö oli ollut melko selkeä. En allekirjoittanut tilausta. Terveisiä vaan autokeskukseen. Sittemmin bemarien toimitusajat ovat venyneet ja samoihin aikoihin auton tilanneet saavat olla tyytyväisiä, jos saavat autonsa tänä vuonna. Harmi, että onneton myyjä sai möhlittyä hyvät kaupat. 

EI jatkoon ainakaan AUTOKESKUKSELTA

Hyundai  Kona Electric


Hyundai Kona olisi todellinen järkiauto. Tilat olisivat melko hyvät ja akku auton kokoon nähden suuri 64kWh. Autoverkkokaupasta moisen saisi 450e/kk vuoden sopimuksella. Todennäköisesti kuitenkin 500e/kk, koska 15000km ei ihan riitä minulle. Varustelistakin oli pidempi kuin mielikuvitukseni. Muovisen oloinen auto kyllä oli, mutta pitäähän hinnan jossain näkyä. Vähän jäi kyllä näin säästäväistä houkuttamaan. Muut perheessä eivät olleet kovinkaan innostuneita. 

potentiaalinen jatkoon menijä

Cupra Born

En varsinaisesti pidä VW ID3:sen ulkonäöstä, mutta Espanjassa sitä vastoin osataan. Ei niin hyvin kuin italiassa, mutta lähes. Borniin saa ison akun ja sopivasti tehoa minun makuuni. Ei siis teslan teholuokkaa, mutta riittävä. Pari pientä ongelmaa autossa kyllä on. VW:n hipaisukytkimet ratissa ja hyvin pieni takapenkin jalkatila. Pienemmän varustelutason ohuemmilla etupenkeillä takajalkatila kyllä kasvaa, mutta riittääkö sittenkään edes satunnaiselle kyytiläiselle. Hinta jää alle hankintatuen rajan. Leasing-hinta oli kuitenkin yllättävän kova ei rahoitustarjouksiakaan ole. 

Hinnan vuoksi ei jatkoon.

Muuten vaan listalta pudonneet:

Hybridit - miksi siirtyä takaisin ja kuljettaa moottoria mukana? 
Audit - en halua leimautua audistien ajotapaan
Skoda - ei. 
VW - toimitusajat ja mallien saatavuus huonot
KIA - Hyundain sisarmerkki. Kona miellytti enemmän
Mazda - liian pieni akku
Mini - liian pieni akku
Smart - sillä pääsee lähinnä latauspisteelle ja takaisin. Miten niin pieniä akkuja saa myydä?
Honda e - liian pieni akku ja suuri hinta
Ionic 5  - en tykännyt ulkonäöstä
Rellu zoe - vaihtuu ihan juuri uudempaan renault 5 malliin
Citroen - ei, olen rajoittunut
Polestar - siis volvo. 


Jatkossa siis tällä hetkellä: 

Tesla 3, osamaksulla
MB EQB, osamaksulla
FIAT 500e, leasing vaihtoehtona
mustana hevosena: 
Hyundai Kona 64kWh, 12kk leasing vaihtoehtona



Kommentit