No varsinaisesti kevät ei ole ihan niin pitkällä, mutta autojen toimitusajat ovat nykyisin niin pitkiä ettei liikkeellä voi olla liian aikaisin.
Autokuumetta hillitsi tehokkaasti kakkosauton tankkaaminen. Dieseliä tankkiin eikä 100€ riittänyt. Laitoin katsastuksen jälkeen seisontaan ja otin vasta vuosihuollon tullessa takaisin käyttöön. Viime viikonloppuna tulikin käytyä Solbackassa jo kääntymässä. Lunta oli vielä polveen asti ja merikin jääpeitteessä.
Nykyinen sähködatsun palautuu takaisin joulukuun 2022 alussa, kun kolme vuotta yksityisleasinkiä tulee täyteen.
Kaikkia sähköisiä ja mieleen tulleita härveleitä on viime viikkoina tullut käytyä katsomassa. Tuntuu erikoiselta, että minun kilometrimäärilläni varsinkin useimpien leasing-pakettien hinta nousee katosta lävitse. Todennäköiseksi vaihtoehdoksi tuleekin ostaa auto tavalliseen tapaan osamaksulla.
Mitä sitten on tullut kokeiltua tai himoittua
Porsche Taycan
Tämä lähinnä sellaisena unelma-autona. En kuitenkaan suostu maksamaan autosta näin paljoa. Se olisi pois esimerkiksi rakentamisesta. Itseäni suojellen olen jättänyt koeajon väliin. Hinta alkaen 9x 000€
Ensi vuonna kuulemma tulee Porsche Macan electric, mutta se on sitten ensi kerran murhe.
Tesla model 3
Tätä on kaverit kovasti kehuneet, mutta jotenkin haluaisin yksilöllisemmän valinnan. Näitä liikkuu varsinkin Espoossa todella runsaasti. En ole varannut koeajoa, mutta sellainen järjestyy ajamalla kaverille kylään. Auton erinomaisuudesta olen jo kuullut liikaakin. Auton tekniikka on ykköstasoa. Kaikkien toimintojen integrointi isoon näyttöön hiukan arveluttaa sekä viimeistelyn taso. Muuten ok ja vetää jopa peräkärryä. Hinnaltaan yli hankintatuen rajan.
JATKOSSA
FIAT 500e
Tätä kävin koeajamassa. Suuri paino oli vienyt osan ketteryydestä. Sisätilat olivat parasta mitä olen fiudessa nähnyt ja 40kWh akku mukavan suuri pieneen autoon. Varusteita oli hyvinkin reilusti ja avokattoisenakin saatavilla. Tavaratila kuulemma löytyy, mutta käytännössä tavarat sijoitettaisiin takapenkille. Ei sinne mitään muuta saisikaan laitettua. Hinnaltaan testatuista pienin, mutta kokoluokkansa kallein.
Ei niin miellyttävä myyjä, mutta auto on kiinnostava. JATKOON
Mercedes-EQ EQB 300 4 matic
Citymaasturin sähköversio. Saatavana myös etuvetoisena ja 7-paikkaisena. Testasin kuitenkin 4-vetoisena ja 5-paikkaisena. Se itseäni enemmän kiinnostaakin. Laatuvaikutelma oli paras. Sähkötekniikan istuttaminen GLB-autoon ei ehkä kaikkein tehokkain tapa, mutta toimii. Valitettavasti vetokoukku on uhrattu, jotta varusteluun on saatu takatilan lisäpenkit. Hinnaltaan yli hankintatuen rajan. JATKOON
Volvo XC40 Recharge
Volvoa kävin myös ajamassa. Sama juttu kuin mesen kanssa. XC40 on ollut markkinoilla jo pidempään ja sisuksiin on istutettu toimivasti sähköauton tekniikka. Liikkui hyvin ja toimi mallikkaasti. Vetokoukulla saa myös vetää normaalisti isompia peräkärryjä. Etuvetomallin saa juuri alle hankintatuen rajan. Se myös riittäisi minulle tehoiltaan. Varustelut olivat mielestäni jopa erinomaiset ja muutenkin tukeva volvomainen tuntuma. Myyjä oli selkeästi kiinnostunut tekemään lähinnä leasing-tarjouksen. Mutta... Pyytämilläni kilometreillä Volvon kuukausihinta nousi hankintahinnaltaan kalliimpia kilpailijoita korkeammaksi. Perinteisestä osamaksurahoituksesta ei tuntunut olevan kovinkaan kiinnostunut. Selkeästi bonukset leasing paketeissa ja oli kyllä asiansa osaava ammattilainen. Valitettavasti en osta autoa tunteella, vaan ensin taskulaskimella ja sitten fiiliksellä.
Pitkän pohdinnan jälkeen ei jatkoon.
BMW i4
Bemareihin minulla on ollut pidempi suhde ja viidestä edellisestä ykkösautosta neljä on ollut bemareita. Viimeisenä i3. Bemarista oli alkutalvesta todella houkutteleva leasing-tarjous. Pyysin tarjouksen omilla kilometreilläni ja tulevan joulukuun alussa alkavaksi. Sain tarjouksen ja hyväksyin sen. Sopimusta tehdessä myyjä ilmoitti, että auto pitäisi ottaa sittenkin käyttöön jo syyskuussa joulukuun sijasta. Totesin, että en tarvitse ylimääräistä autoa kolmeksi kuukaudeksi ja tarjouspyyntö oli ollut melko selkeä. En allekirjoittanut tilausta. Terveisiä vaan autokeskukseen. Sittemmin bemarien toimitusajat ovat venyneet ja samoihin aikoihin auton tilanneet saavat olla tyytyväisiä, jos saavat autonsa tänä vuonna. Harmi, että onneton myyjä sai möhlittyä hyvät kaupat.
EI jatkoon ainakaan AUTOKESKUKSELTA
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona olisi todellinen järkiauto. Tilat olisivat melko hyvät ja akku auton kokoon nähden suuri 64kWh. Autoverkkokaupasta moisen saisi 450e/kk vuoden sopimuksella. Todennäköisesti kuitenkin 500e/kk, koska 15000km ei ihan riitä minulle. Varustelistakin oli pidempi kuin mielikuvitukseni. Muovisen oloinen auto kyllä oli, mutta pitäähän hinnan jossain näkyä. Vähän jäi kyllä näin säästäväistä houkuttamaan. Muut perheessä eivät olleet kovinkaan innostuneita.
potentiaalinen jatkoon menijä
Kommentit
Lähetä kommentti