Latauslaitteen asennus omakotitaloon
Lähes kolme vuotta selvisin ilman tehokasta sähköauton kotilatausta.
Varsinkin aikaisemmin julkisia latauspisteitä oli selvästi enemmän kuin
käyttäjiä. Auton latauksen hoidin pääosin pikalaturilla käydessäni kaupassa tai
työpaikan vieressä olevassa keskinopeassa latauspisteessä.
Sähkö- ja lataushybridiautojen määrän huiman kasvun mukana
myös käyttäjien määrä on kasvanut merkittävästi. Vastaavasti latauspisteiden
määrä ei ole hyvän alun jälkeen kasvanut kovinkaan nopeasti. Muutosta tähän on
onneksi hiukan havaittavissa latauspisteiden määrän alkaessa taas kasvaa
autojen määrää nopeammin. Tai sitten kuvittelen vaan.
Itse jouduin yhä useammin turvautumaan väliaikaiseen tai
matkalaturiksi sanottuun tavallisesta pistorasiasta tapahtuvaan lataukseen.
Omat päivittäiset ajoni ovat sen verran vähäiset, että silläkin tavalla on
saanut ladattua riittävästi energiaa.
Päättäessäni jo kolmannen sähköauton hankinnasta oli aika
hankkia myös oma kunnollinen latauspiste. Tarve on varmasti pitkäaikainen ja
pysyvä. Ajattelin laturin myös lisäävän talomme arvoa.
Sähköliittymän suuruus
Tavallisesti omakotitalon sähköliittymä on kolmivaiheinen ja
kooltaan 3x25A. Jännite on aina 230v. Silloin käytettävissä oleva huipputeho on
noin 17kW. Meillä on pääsulakkeet ovat onneksi astetta suuremmat eli 3x35A ja
tehoa käytettävissä 24kW. Talossamme on sähkölämmitys, joka vie kovimmilla
pakkasilla jopa 9kW tehoa. Teho otetaan kaikista kolmesta vaiheesta ja lämmityslaitteen
sulakkeet ovat siis 3x16A.
Tarkemmin lämmityslaite on ilmavesilämpöpumppu, joka on
varsin energiatehokas aina -15 asteen lukemiin asti. Vasta sen jälkeen lämmitys
hoituu sähkövastuksilla. Suurimman osan ajasta lämmityslaite toimii siis korkeintaan
3,6kW teholla ja ottaa energiansa yhdestä vaiheesta 16A-sulakkeen takaa.
Seuraavaksi suurin sähkönkäyttäjä meillä onkin
pyykinpesukone. Se toimii normaaliin tapaan 16A sulakkeella. Joskus toki olen kokeillut
laitetta myös 10A hitaalla sulakkeella ja tuntui se silläkin toimivan.
Lämmityslaite toimii pääosin yhdestä vaiheesta ja nykyisin harvinaisemmilla kovilla pakkasilla kaikista kolmesta vaiheesta. Kolmesta vaiheesta tehoa ottaessa kuorma jakautuu luonnollisesti tasaisesti. Tavallisesti kuitenkin toimitaan pienemmällä kuormalla ja vain yhdessä vaiheessa. Onkin tärkeää pitää huolta kodin sähkölaitteiden aiheuttaman kuorman jakautumisesta tasaisesti eri vaiheisiin. Muutoin saattaa sulakkeita ”kärähtää” liian suuren kuorman vuoksi, vaikka liittymässä olisikin kokonaistehoa runsaasti käyttämättä.
Latauslaitteen hankinnassa päätettävät perusasiat
Netti on puolillaan erilaisia sähköautojen latauslaitteita ja asentajiakin. Asun Carunan toimialueella ja heillä on kätevä palvelu nimeltään Virtane.fi. Sieltä löytyi runsaasti vaihtoehtoja ja asennushintoja vertailtavaksi. Laitteiden hinnat olivat hyvin näkyvillä ja ominaisuudet eriteltyinä.
Latauslaitteiden ominaisuuksista löytyy muutamia tärkeitä ja
ennakkoon päätettäviä asioita.
- Kiinteä vai erillinen latausjohto
- Latausaseman teho
- Kuorman hallinta, dynaaminen tai staattinen
- Käyttäjien tunnistus
- Kiinteistöön sopiva ulkoasu
Itse suosin irrotettavaa latausjohtoa. Silloin voi
tarvittaessa pysäköidä kauemmaksikin, jos kaapelissa riittää pituutta. Samoin
käyttö ei rajoitu vain type 2-liittymillä varustettuihin autoihin. Monella
type1- auton käyttäjällä on kaapeli valmiina type2-latauslaitteeseen. Samoin
liitinten kehittyessä joskus ”type3” tms. liittimeen, on sopivan kaapelin
hankinta helpompaa eikä vaadi latauslaitteeseen muutoksia. Kotona kannattaa olla oma ylimääräinen latauskaapeli, jotta välttyy
loskaisen kaapelin nostelusta autoon kyytiin lähdettäessä kotoa.
Latausaseman tehosta kirjoitinkin jo toisessakirjoituksessani. Lyhennettynä tiiviiksi: Suosittelen valitsemaan vähintään
11kW latauslaitteen. Hintaan sillä ei ole suurta merkitystä, mutta
käyttömahdollisuudet ovat huomattavasti suuremmat kuin pienemmällä laitteella.
11kW laite on jo 3-vaihelaturi ja toimii tarvittaessa myös yhdessä vaiheessa.
Kuorman hallinnan osalta monessa laitteessa on sisään rakennettu staattinen käyttäjän hallinnassa oleva maksimivirran säätö. Asennusvaiheessa laitteeseen määritellään maksimikuorma, yleensä sama kuin sähkökeskukseen asennettujen sulakkeiden suuruus.
Dynaaminen kuormanhallinta toimii ilman käyttäjän aktiivista
osallisuutta. Silloin laitteisto seuraa kodin sähkönkulutusta ja säätää
latauslaitteen tehoa vapaan kapasiteetin mukaisesti. Varsin suositeltava
ratkaisu, jos kotona on paljon sähkönkulutusta ja 3x25A liittymä. Itse pohdin
tätä pitkään myös 3x35A liittymään.
Käyttäjien tunnistukseen on erilaisia vaihtoehtoja. Helpoin
ratkaisu on sallia kaikki lataaminen ilman tunnistusta. Jos laite sijaitsee
avoimella paikalla ja on helposti tavoitettavissa, on käyttäjän tunnistus
suositeltava ratkaisu. Tunnistus voi tapahtua joko tagillä tai esimerkiksi
puhelimella. Itse tunnistaudun puhelimella tulemalla vain riittävän lähelle
latauslaitetta.
Viimeinen, mutta monelle tärkein, on sopivuus kiinteistön
julkisivuun. Latauslaitetta ei halua erityisesti kaunistamaan ns.
paraatijulkisivua. Toisaalta kaapelien pituus on toinen sijoituspaikkaa rajoittava
tekijä. Meillä latauslaitteen värimaailma on sama kuin talossa muutoinkin
käytetyt värit. Silti laite on kaukaakin näkyvä. Sijoitus on varmaan aina eri
tasoinen kompromissi.
Meillä laite asennettiin pois välittömästä näkymästä, mutta
kuitenkin etupihan puolen julkisivuun. Näin laite ei ole ensimmäisenä vieraiden
edessä eikä omassa näkökentässä, mutta kuitenkin riittävän lähellä autoa
käytettäväksi vakiomittaisella jatkojohdolla.
Latauslaitteen asennus
Tein Carunan palvelusta tarjouspyynnön kiinnostavimmalta
tuntuvasta latauslaitteesta ja asennuksesta Lataus.net yritykseltä. Pian sainkin
yhteydenoton ja sovimme tarkastuskäynnin paikan päälle. Samalla tarjouspyynnöstä
putosi pois tarpeettomaksi osoittautunut dynaaminen kuormanhallinta, asennusetäisyys
tarkentui sekä kiviseinien läpiviennit.
Koska meillä sähkökeskus on vanhaa tulppasulakkeilla varustettu
malli, piti vikavirtasuoja asentaa erilliseen koteloonsa askarteluhuoneeseen. Samasta
vikavirtasuojasta saa tarvittaessa tulevaisuudessa myös voimavirtapistorasian,
jos sellaiselle ilmaantuu tarvetta. Ensimmäisen 17 vuoden asumisen aikana ei tosin
ole tullut.
Vesisateen saapumisen vuoksi asennus aloitettiin ulkoa
edeten kohti sähkökeskusta. Ensin tehtiin sähköjohdoille reiät julkisivuun ja pujotettiin johto paikalleen. Vikavirtasuojan vuoksi matkalle tuli katkos. Muuten johto olisi jatkunut yhtenäisenä aina keskukseen asti.
Kun ulkoyksikkö oli saatu sadeveden pitäväksi ja tarvittava kaapeli asennettua siirryttiin sisätiloihin. Läpiviennit tiivistettiin hyvin ilmavuodon minimoimiseksi. Samaa tosin ei voi sanoa 70 vuotta vanhasta ulko-ovesta...
Kommentit
Lähetä kommentti